WasaE

Världen är stor för någon som är liten!

5/3-16

Kategori: Huset/Villan

 
Halloj!
 
Vi välkomnar Mars månad och våren är på G!
Äntligen!!
 
Vi har beställt dränering/isolering, så nu står det stora maskiner på gatan utanför våran tomt och även på tomten. På måndag smäller det, då är det dags för gubbarna att jobba :)
Blir en tillfällig vallgrav runt huset haha.
Är en blandad spänning på kommande vecka, de kommer köra sönder hela gräsmattan och så funderar vi på att byta trappa på en gång.
Elmer är helt fascinerad över de stora maskinerna som står utanför :P
 
Vi har även haft en firma att ge oss en offert på vad de skulle kosta att bila upp golvet i källaren, man skulle ju vilja fixa nya avloppsrör där nere och ut från huset när marken runt om huset ändå är uppgräven. 
Två flugor i en smäll med andra ord!
 
Jag har lätt börjat kika på källaren, hur jag skulle vilja ha det. Och gillestugan blir ett kommande mys/tv/spel/bio rum med öppen spis som mysfaktor. Golv vill jag ha parkett gärna samma som vi har här på övervåningen. Klinker framför öppna spisen.
Hallen vill jag ha samma klinker som framför öppnaspisen, vill alltså att klinker golvet blir genomgående från öppna spisen, genom hallen och in i både tvättstugan och hobbyrummet.
Bastun ska bort och sedan ska det byggas en vägg för fjärrvärmeskåpet. Sen bygga en garderob med hela den ena kortväggen. Parkettgolv och vävtapet, bygga ner taket så man får bort alla fula rör alternativ är att sätta upp vita tygskynken för att dölja dem iallafall.
Tvättstugan vill jag bredda genom att vi slår ut väggen till klädkammaren och bygger om det till våtrum. Önskan är att få plats för en liten hörnbastu (spara det gamla bastuaggregat och använda det). Jag vill få in en dusch och handfat samt en toalett.
Tvättmaskin och torktummlare, båda ståendes på golvet och sedan en bänkskiva ovanpå med lådor under samt överskåp för att få in mediciner, tvättmedel, klädnypor m.m.
Givetvis skulle jag vilja ha tvättstugan HEL-kaklad, men det kostar nog en helt del så får fundera på det ett slag.
Annars vill jag bara ha vit vävtapet i alla de andra rummen.
Trappan vill jag oxå byta/måla vit och även trappräcket skulle målas vitt.
 
Ja!
Lite ideer för kommande projekt, lite i taget.
Man bygger inte Rom på en dag!
 
Ha en fortsatt trevlig helg ;)
 
Kommentera inlägget här: